Di sini saya ingin kongsikan tip tips menggambar dengan baget rendah oleh bro Hazmir Zulkifli di laman facebook. 







Hai, Assalamualaikum & Salam Sejahtera semua.. disini saya ingin berkongsi cara saya mengambil gambar koleksi Hotwheels saya.. ianya dinamakan Hazmir Photography bajet rendah ?????? Tutorial description ada di setiap gambar. selamat mencuba. ???? 
(Boleh share kepada rakan rakan yg lain ye, tiada masalah) ???? hehe
#HazmirPhotography #HazmirZulkifli




- Laci terpakai yg dalamnya disembur putih. (apa apa size pun boleh) *Jimat tidak perlu beli Light Box ????
- Sampul surat untuk reflector cahaya lampu. (nak guna kertas A3 pun boleh.. kalau ade kertas A2 lagi cun.
- Backdrop guna kertas size A4 & A3. ( Rujuk page 3 )



- Lampu pastikan guna yg LED ( takut kertas mudah terbakar kalau guna yg coil ) *Safety kena jaga.
- kertas A4 digunakan untuk mendapat kan soft light. ( Jimat duit tak payah beli Light Diffuser ) ??
- nak lagi terang boleh tambah lampu. ikut kreativiti masing2.



- kertas putih bersiaz A4 & A3 digunakan untuk backdrops, kalau dapat kertas bersaiz A2 & A1 lagi bagus.. lebih besar. ????



- Earphone terpakai yg ada button untuk menggantikan camera shutter phone. pastikan camera phone korang ada setting capture guna volume button ????.
- Phone Stand, Clear ICE Watch Case & Rubber Band untuk Phone Holder. ( Rujuk Page 5 ) untuk phone holder ni ikut kreativiti masing lah ye nak guna apa ya. ?? ( Jimat tak payah beli Tripod kihkih )



- Semua sudah siap dipasang ???? Rujuk page 6 untuk setup Photoshoot yg saya gunakan.



- Sudah bersiap sedia untuk Photoshoot ?????? pastikan camera phone anda ada setting "Volume Key Function / Capture" untuk mengguna kaedah ini.. saya guna apps "Camera 360".
- Camera mode setting kepada "Night Mode".
- Exposure pandai2 lah setting untuk dapat gambar yg terang.
- Selamat Mencuba ??????



- mana mana camera phone pun boleh menghasil kan gambar yg cantik ??????. ( jimat tak perlu beli DSLR untuk Photoshoot kereta menan koi ?????? ) *saya mengguna kan Phone Samsung J7 Prime, screen pun retak ??padoh



Hasilnya, Photoshoot siap ?????? ( kut ada yg tertanya apa benda bawah kereta tu, itu tisu saje bubuh untuk Photoshoot demo ni untuk menampak kan detailing atas kereta tu dengan lebih jelas.. kuikui )










Leave a Reply